Skal du genoptræne?

Løb

Er du i et forløb eller i en situation, der gør, at du skal genoptræne, så kan det være en glimrende idé at få sat et løbebånd op derhjemme.

Kom stille og roligt i gang igen

På et løbebånd kan du selv bestemme det tempo, som du kommer i gang i. Du vil nok til en start skulle gå på båndet i et roligt temp. Over tid kan du så øge tempoet og så småt begynde at løbe, når din krop er klar til det.

Det er i hvert fald både nemt og bekvemt at have et løbebånd derhjemme, fordi du kan tage en tur på det, når du har muligheden og kræfterne til det.

Vælg et løbebånd af god kvalitet

Et genoptræningsforløb tager lang tid. Derfor vil du i en længer periode skulle bo sammen med dit løbebånd. Skal du have bedst mulig gavn af det, bør du vælge et af en vis kvalitet.

Det skal være både stabilt og fleksibelt, sådan at du kan indstille det, så det passer til det træningsniveau, du nu er nået til.

Se på nogle af de bedste løbebånd

Vil du gerne sætte dig grundigt ind i, hvilke løbebånd der er gode, så kunne du med fordel se her, hvor fem af de bedste modeller bliver testet. Så kan du nærlæse på, hvad de hver især har af funktioner og fordele, inden du eventuelt vælger en af de testede løbebånd.

Et godt løbebånd er et perfekt træningsredskab for både begyndere, øvede og eliteløbere. Så efterhånden som du får trænet dig op, så stiger du jo i levels. Det skal løbebåndet også kunne følge med til.

Træn efter evne

Sæt dig nogle realistiske mål, og træn målrettet i forhold til dem. Når du langsomt går i gang til at begynde med, så kan du meget lidt. Efter noget tid vil du stille og roligt kunne noget mere. Sådan vil din træningskurve stige i sit eget tempo. Også selv om den stagnere i nogle perioder. Så er det bare at blive ved, så vil der komme en stigning.

Træner du målrettet for at nå dine realistiske målsætninger, så undgår du også at blive fortvivlet, når det ikke lykkes dig at kunne mere, end du kan. Så må du nedjustere ambitionerne. Ting tager tid. Målsætninger er nemme nok at lave, det svære ligger i, om de nu også er realisable.

Sæt pris på din fremgang

At træne sig op igen efter en ulykke eller et sygdomsforløb tager på den ene side meget længere tid, end man skulle tro. På den anden side så er det også meget hårdere, end man skulle tro. Så det er ikke den rene walkover at komme på niveau igen. Det tager tid, og det er benhård træning.

Når det i perioder bliver surt, så fokuser på, at det trods alt går fremad, og at det går fremad netop fordi du træner så hårdt og regelmæssigt. Husk gerne på det, når du tager en af dine daglige ture på løbebåndet. Det lønner sig. Også selvom du ikke kan mærke fremgangen fra dag til dag.